Kā veikt drošus maksājumus internetā?

Digitālā drošība

Digitālā drošība

Interneta izmantošanai ir jābūt drošai. Tas ietver gan to, cik droša ir tava ierīce, kādu interneta pieslēgumu izmanto, kādas lietotnes lieto, kādas paroles veido, gan arī to, cik droši ir tavi paradumi, veicot iepirkumus internetā.

Drošs  Wi-Fi tīkls — ar paroli aizsargāts, nelielam cilvēku lokam pieejams bezvadu datortīkls. Vairāk par drošu publiska tīkla lietošanu uzzināsi vietnē cert.lv.


Parole vēlama ar vismaz astoņiem simboliem, kurā iekļauti:

  • cipari;

  • lielie burti; 

  • mazie burti;

  • simboli.


Parolei neizmanto populārus un zināmus nosaukumus, piemēram: 
  • nozīmīgu jubileju datumus; 
  • tuvu cilvēku vai mājdzīvnieku vārdus; 
  • tālruņa numurus; 
  • apdzīvotu vietu nosaukumus.
Nelieto arī populārākās paroles – "123456", "Parole", "Samsung" u. c.

 Slikto paroļu TOP 100

Veido paroli kā vārdu vai frāzi, kurā dažus burtus vari aizstāt ar kādu simbolu,
piemēram: Tumšizils – T&m3izil@

Pieejamas speciālas lietotnes – t. s. paroļu pārvaldnieki –, kurās iespējams drošā vidē saglabāt paroles, lietotājvārdus un citu svarīgu informāciju. Iepirkšanās internetā kļūst arvien populārāka, tāpēc arvien lielāka nozīme ir digitālo pakalpojumu drošībai.

 Noskaties video!

                                                                                                                                                     Avots: cert.lv


  Lai pasargātu sevi, iepērkoties internetā, pārliecinies par turpmāk minēto.

1. Interneta veikala ticamība un drošums.
Interneta veikala tīmekļvietnes adrese: 
  • droša sākas ar https:// 
  • nedroša ar http:// 
2. Interneta veikala tīmekļvietnē ir atslēgas ikona, uz kuras uzklikšķinot, redzēsi vietnes drošības informāciju.



3. Pārdevējs izmanto 3D Secure starptautisko drošības sistēmu "Verified by VISA" un "MasterCard SecureCode" ietvaros.


4. Interneta veikala tīmekļvietnē jābūt šādai informācijai: 
  • informācija par uzņēmumu (pilns nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese, tālruņa numurs un cita kontaktinformācija utt.); 
  • izsmeļoša informācija par pirkšanas procesu un samaksas veidiem; 
  • preču un pakalpojumu piegādes un atpakaļnosūtīšanas un naudas atmaksas noteikumi; 
  • veikala privātuma politika.
Stingrā autentifikācija 
  • Ar 2021. gada 1. janvāri tirgotājiem, kuru interneta veikalā iespējams norēķināties ar maksājumu karti, ir jānodrošina divkārša drošība jeb stingrā autentifikācija. 
  • Tirgotājam ir stingrāk jāpārliecinās, ka pircējs patiešām ir attiecīgās kartes vai konta īpašnieks, bet pircējam maksājums ir jāapliecina nevis vienā, bet vairākos veidos. 
  • Piemēram, veicot pirkumu, būs jāievada kartes dati, un papildus jāapstiprina pirkums ar Smart-ID.

Droša finanšu pakalpojumu izmantošana

Digitālā drošība ir joma, kas ietver tādu rīcību digitālajā vidē, kura ļauj pasargāt sevi no negodprātīgas rīcības, krāpniecības vai datu noplūdes. Kādreiz identitāti apliecināja, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, bet mūsdienās daudz biežāka ir e-identifikācija.

E-identifikācijas laikā persona tiek atpazīta pēc unikāla koda, piemēram, PIN, CVC, Smart-ID vai cita personai piešķirta koda. 
Sniedzot pakalpojumus ar elektronisko ierīču – maksājumu karšu lasītāju tirdzniecības vietās jeb POS termināļu, naudas iemaksas un izmaksas bankomātu, datoru, viedtālruņu u. c. ierīču – starpniecību, pakalpojumu sniedzējam ir svarīgi pārliecināties, ka pakalpojuma saņēmējs esi tieši tu.

PIN (personal identification number– noteiktu ciparu kombinācija, ko izmanto, autentificējot lietotāju, kurš piekļūst sistēmai.
Piemēram, bankas norēķinu kartei ir PIN kods, kas nepieciešams, lai klātienē veiktu pirkumus ar karti vai bankomātā izņemtu vai iemaksātu naudas līdzekļus savā kontā.

Lietotāja ID (User ID konkrēta pakalpojumu sniedzēja piešķirts lietotāja identifikators. 
Piemēram, šis numurs palīdz bankai atpazīt konkrētu klientu savā sistēmā un nodrošināt tai piekļuvi klienta konta informācijai un pakalpojumiem.

CVC kods (Card Verification Value triju vai četru ciparu kombinācija, kas norādīta norēķinu kartes aizmugurē. Tas ir drošības kods, ar kura palīdzību tiek apstiprināti maksājumi ar karti.


POS terminālis  ierīce maksājumu pieņemšanai veikalos vai izbraukuma tirdzniecībā un pakalpojumu sniegšanā.
Smart-ID  bezmaksas, universāla mobilā lietotne, kas apliecina tavu identitāti (attālināti atpazīst personu, noskaidro, vai tu esi tā persona, par ko uzdodies).

Verifikācijas kods - ciparu virkne, kura ģenerējas Smart-ID mobilajā ierīcē.

Smart-ID izmanto, lai pieslēgtos (elektroniski pierakstītos) e-pakalpojuma vietnēm.
Piemēram, internetbankai, dažādām vietnēm (Latvija.gov.lv, e-veseliba.lv), Valsts ieņēmumu dienesta EDS sistēmai un citām. 

Smart-ID ir drošs risinājums, ja lietojot ievērojam drošības nosacījumus:  
  1.  PIN 1 un PIN 2 ir slepeni, privāti kodi, kurus turi slepenībā, tos neatklājot nevienam:
  • PIN 1 - kods, kas apliecina tavu identitāti;
  • PIN 2 - kods, darījuma (maksājuma uzdevuma, līguma) apstiprināšanas / parakstīšanas kods.       

Atceries! 

Ja neizpaudīsi savus Smart-ID PIN kodus citas personas nevarēs pieslēgties e-pakalpojumiem, izmatojot tavu identitāti, apstiprināt bankas maksājumus, kā arī piekļūt tavai personiskajai informācijai. 

     
   2. Apstiprinot PIN kodus, vienmēr pārliecinies, vai esi uzsācis darījumu ar Smart-ID.
   3. Pārbaudi, vai Smart-ID lietotājprogrammā verifikācijas kods atbilst e-pakalpojuma redzamajam kodam.
   4. Pārliecinies, vai Smart-ID ierīcē naudas summas pieprasītājs un norādītā naudas summa atbilst darījumam, kuru tu veiksi.
   5. Ja tavā viedierīcē (piemēram, planšetdatori, mobilais tālrunis) parādās nezināms autorizācijas pieprasījums, ignorē to.

Par Smart-ID vairāk informācijas uzzināsi šeit.
  

  Lai izvairītos no digitālās drošības riskiem, rīkojies šādi!

  • Atceries, ka tavi dati ir svarīgākā atslēga tavas naudas drošībai! Banka, tiesību aizsardzības iestādes (policija, tiesas, prokuratūra, pasts u.c.), kā arī pakalpojumu sniedzēji (kurjeri, namu apsaimniekotāji u.c.) nekad tev nezvanīs, nerakstīs īsziņu vai e-pasta vēstuli ar lūgumu paziņot paroli, lietotāja ID, PIN kodu, personas kodu, Smart-ID kodus. 
  • Sargā savus datus (lietotāja ID (klienta numuru), PIN kodu, paroles, Smart-ID kodus, personas kodu), lai tie nenonāktu citu personu (t. sk. radinieku un draugu) rīcībā! Neglabā šo informāciju blociņā, kurš vienmēr atrodas tev blakus; neraksti kartes PIN kodu uz kartes un neatstāj kartes PIN koda pierakstu naudas makā. Nefotografē un neglabā drošības kodus, paroles un citus datus viedtālruņa attēlu galerijā. Nekad nevienam nesūti savus datus e-pastā! 
  • Finanšu pakalpojumu saņemšanai izmanto drošu paroli! Neizmanto vienu un to pašu paroli dažādām vietnēm, piemēram, e-pastam un sociālajiem tīkliem (Facebook, Instagram u. c.). 
  • Izmanto banku sniegtās iespējas risku mazināšanai (samazini norēķinu, maksājumu un skaidrās naudas izņemšanas limitus u. c.). Piemēram, tev ir iespēja kontā esošo naudas summu sadalīt pa vairākiem kontiem vai lielāku naudas summu, kuru neplāno izmantot tuvākajā laikā, pārskaitīt uz savu kontu, kuram nav piesaistīta norēķinu karte.
  • Ja kaut kas liek šaubīties par drošību, nekavējoties sazinies ar banku, lai pārliecinātos, ka tavi dati ir drošībā un nav nonākuši pie citām personām. 
  • Nelieto pakalpojumus svešās ierīcēs, par kuru drošību tev nav pilnīgas informācijas vai kuras ir pieejamas plašam lietotāju lokam, jo šajā ierīcē var būt uzstādīta datorprogramma, kas fiksē un saglabā datus. 
  • Izvairies lietot internetbanku publiskās vietās. 
  • Nekad neapstiprini darījumu, kuru neesi pats uzsācis, ar Smart-ID PIN 1, vai PIN 2 kodu. 
  • Neļauj nevienai citai personai attālināti pieslēgties tavam datoram vai viedierīcei.
  • Vienmēr bloķē datora vai viedtālruņa ekrānu. 
Iepazīsties ar padomiem drošākai sociālo tīklu lietošanai DROSSinternets.lv un cert.lv.
Daudz noderīgas informācijas par digitālo drošību atradīsi Finanšu nozares asociācijas vietnē "Neuzķeries"! 
Krāpšana

Nākamā tēma