Finanšu pratība pirmsskolā

Labākā prakse finanšu pratības veicināšanā saka priekšā, ka par naudu ar pašiem mazākajiem var un vajag runāt jau no agras bērnības. Latvijā tieši pirmsskolas izglītības iestādes ir tās, kurās bērni apgūst pirmās prasmes un iemaņas. Par to, kā ar finanšu pratības jautājumu un jauna metodiskā līdzekļa ieviešanu pirmsskolas izglītības procesā sokas, Kaspars Kravinskis sarunājas ar Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītājas vietnieci Sarmīti Jomu.

Raidierakstā tiek sniegtas atbildes uz sekojošiem jautājumiem:

  • Kāpēc runāt par naudu nekad nav par agru?
  • Kas ir jaunais metodiskais līdzeklis "Pirmie jautājumi naudas lietās" un kā veicies ar tā ieviešanu?
  • Ko par naudas prasmi pirmsskolas bērniem var un vajadzētu iemācīt un kāpēc?
  • Kā vecāki var palīdzēt bērniem apgūt naudas prasmes?

Īsumā Sarmītes Jomas stāstītais:

  • Runāt par finansēm visos vecumos ir būtiski un nozīmīgi, tikai svarīgi saprast - kā.
  • Lepojos ar JSVĢ absolventiem, kas ar lielu izaicinājumu un lielu degsmi kopā ar savu skolotāju Intu Jorniņu ķērās pie šī materiāla radīšanas un nebaidījās to prezentēt pirmsskolas speciālistiem un pēc tam arī aprobēt izglītības iestādē. Tas noteikti bija izaicinājums.
  • Sākotnēji uz to raudzījāmies rezervēti, bet kopumā tas bija brīnišķīgs pasākums vairāku nodarbību garumā, kuru ar lielu interesi gaidīja PII "Gaismiņa" bērni. Nodarbības vadīja paši spīdolieši un nodarbības patika skolotājiem, pašiem bērniem un raisīja interesi arī vecākiem.
  • Aprobācijas procesa laikā nāca uz izglītības iestādi reizi nedēļā. Pienākumi, kā vadīt nodarbību, tika sadalīti starp 3- 4 jauniešiem. Viņi rūpīgi gatavojās. Tas bija sirsnīgi un patiesi. Jauniešiem bija arī svarīgi saņemt arī profesionālo pedagogu atbalstu un padomus, kā ar visu tikt galā. Bērni ļoti gaidīja šīs naudas nodarbības.
  • Tematiskais piedāvājums un veids arī svarīgs - nauda, finanšu pratība, deficīts, budžets uc. samērā sarežģīti termini bērniem ļoti pieņemamā veidā tika izspēlēti, izrunāti un iepazīti kā ikdienas valodas vienības, kas skan mums apkārt un no kā nav jābaidās.
  • Rotaļnodarbībās tieši tāpat kā profesionāļu nodarbībā jaunieši 6-gadniekiem stāstīja, par ko nodarbībā runās, demonstrēja videomateriālus, skatījās piemērus interaktīvajā tāfelē, pildīja interaktīvos uzdevumus, bija jautājumi un atbildes, bija stāstīšana un klausīšanās, bērnus sadalīja apakšgrupās, bija aktīva darbošanās, kā arī noslēgumā vēlreiz akcentēja aplūkotos terminus, par kuriem runāja, pārrunāja, kā tas dzīvē izpaužas un kur ar to var saskarties.
  • Metodiskais līdzeklis "Pirmie jautājumi naudas lietās" ir komplekss materiāls, ļoti noderīgs un katra tēma, ko jaunieši radījuši un ar skolotāju un ekspertu palīdzību pieslīpējuši, ir ārkārtīgi noderīga un liekama lietā. Uz šo materiālu var skatīties kā uz ideju banku, kur, atverot vienu lappusi, skolotāja raisās domas par to, ko un kā var darīt vēl padziļinātāk. Katrā tēmā apskata situācijas un problēmas, ar kurām ikdienā tiešām bērni saskaras. Apgūstot tās, bērni jūtas daudz drošāk.
  • Pirmsskolas bērniem noteikti jāiemāca vērtības, kas kļūst arvien aktuālāk: cilvēks ir vērtība, darbs ir vērtība, cieņa ir vērtība un visās šajās darbībās, domājot par finansēm, tēriņu plānošanu utml., jādomā arī par vērtībām. Tas ir tas kopīgais, kas vieno šīs tēmas.
  • Finanšu pratība nav stāsts tikai par naudu, bet arī par vairākām prasmēm un attieksmēm. Tas ir stāsts arī par attieksmi vienam pret otru, stāsts par sadarbību, savstarpējo sapratni un spēju komunicēt.
  • Arī vecākiem liela loma. Var kopīgi plānot, sastādīt iepirkuma sarakstus utml. 
  • Rotaļnodarbību laikā bērni sāka lietot savā ikdienas komunikācijā ar finanšu pratību saistītus jēdzienus, kurus iepriekš nebija lietojuši. Tātad tas sekmēja arī valodas attīstību. To pamanīja arī vecāki un novērtēja.
  • Reālā prakse apliecināja, ka bērni pēc rotaļnodarbībām daudz aktīvāk iesaistījās ģimenē sarunās par naudas plānošanas lietām. Kā vecāki atzina, pēc rotaļnodarbībām kļuva vieglāk arī mājās runāt ar bērniem par naudas lietām, sāka runāt ar bērniem par tādām naudas tēmām, par kurām iepriekš nebija pat iedomājušies, ka var runāt ar bērniem.
  • Bērni bija arī novērtējuši, ka nodarbības vada vecākie skolēni - viņu lielie draugi. 
  • Bieži vien tajā, ko kopā ar bērniem darām, nesaskatām šo mācīšanās procesu, taču tieši profesionālais pedagogs var iedot vajadzīgo skaidrojumu un pamatojumu, ko caur šo mēs mācāmies, attīstām, un saredzēt, kā caur šķietami vienkāršām lietām mēs veidojam stabilus pamatus zināšanām šobrīd mūsu pirmsskolniekiem, bet pēc kāda laika varbūt arī finanšu ekspertiem, finanšu speciālistiem un magnātiem. 

 

Latvijas Bankas raidieraksti "Skanošais" ir sarunas ar pētniekiem, nozaru ekspertiem par dažādām ekonomikas un finanšu tēmām. "Naudas skolā" piedāvājam tās raidieraksta epizodes, kuras palīdz ikvienam izprast ekonomikas pamatus un finanšu pratības jautājumus, skolotājiem – organizēt mācību procesu, vecākiem – iesaistīt bērnus diskusijā par naudas tēmām.

Izdrukāt