Kā kļūt par uzņēmumu "vienradzi", un ko tas nozīmē?

Produktu virzīšana tirgū

Tu uzzināsi:

kāpēc ir svarīga reklāma;
kā reklāma ietekmē procesa virzību tirgū.


Konkursa "Mana vārdnīciņa" laureāta darba fragments. Avots


Reti kurš produkts ir unikāls, un reti kuram produktam nav konkurentu. Uzņēmējam jārīkojas tā, lai pircējiem viņa piedāvāto produktu būtu vieglāk ieraudzīt, ērtāk un izdevīgāk nopirkt, vieglāk aizgādāt uz mājām un lietot.

Produktam nepieciešama reklāma.

Vārds "mārketings" latviešu valodā ienācis no angļu valodas vārda marketing – iepirkšanās tirgū, un tas nozīmē darbošanos tirgū. A

Mārketings — uzņēmuma, kurš ražo produktus vai sniedz pakalpojumus, mērķtiecīga darbība tirgū ar nolūku veicināt pārdošanu.


Pasaulē ir gandrīz astoņi miljardi iedzīvotāju un ap 200 miljoniem uzņēmumu. Cilvēki dzīvo un strādā dažādās valstīs, atšķirīgās klimata zonās, gan pilsētās, gan laukos. Dažādiem cilvēkiem ir dažādas vajadzības un vēlmes, atšķirīgs ir gan vecums, gan izglītība, tautība, arī vērtības. Tāpēc tiek izdarītas atšķirīgas izvēles.

Padomā!

Vai tu izvēlētos tieši tādus pašus ziemas apavus, kā, piemēram, vectētiņš, vai tādus apavus, kādi nepieciešami glābējiem kalnos?


Pircējus, sadalot grupās (segmentējot), piemēram, pēc interesēm, vecuma, ieinteresētības nopirkt piedāvāto produktu, ir vieglāk arī izvēlēties produkta pārdošanas aktivitāšu veidu. Tā izveidojas mērķtirgus.

Mērķtirgus — to pircēju grupa, uz kuriem uzņēmējs orientējas, gatavojot produktu tirgum.


Segmentēšana — tirgus sadalīšana patērētāju grupās, lai noteiktu galveno mērķtirgu.




Piemērs!

Ja produkts ir bērnu rotaļlieta, mērķtirgus ir bērni, kuri veido pieprasījumu, un vecāki, kuri būs ar mieru šo rotaļlietu nopirkt. Bērnu rotaļlietas nav efektīvi pārdot vietās, kur bērni vai to vecāki nemēdz uzturēties.


Lai informācija par produktu sasniegtu pircējus un pārliecinātu par tā iegādi, jārada interese par produktu. Šī interese jāpārvērš par vēlēšanos produktu nopirkt.

Vai zināji?

Viens no vissenākajiem reklāmas veida tekstiem pasaulē atrodas Kairas Arheoloģijas muzejā. Tas ir 2500 gadus vecs akmens, uz kura var izlasīt uzrakstu: "Es, Rinoss no Krētas salas, skaidroju sapņus!". A


Pirmā reklāma radio esot izskanējusi 1920. gadā, bet televīzijā – pēc Otrā pasaules kara. A


Stāsts par to, kā Māra un Ansis savam mācību uzņēmumam reklāmu domāja

Māra un Ansis izveidojuši savu skolēnu mācību uzņēmumu (SMU). Viņi nolēmuši ražot rotaļlietas suņiem un kaķiem. Dvīņi zina, ka viņu klasesbiedriem arī ir mājdzīvnieki. Andrim ir balts suns Džipiņš un Matīsam – svītrains runcis Puncis. Viņi visi bieži iet kopā pastaigāties un tāpēc arī labi zina, kas draugu sunim un kaķim patīk.

Dvīņi nevar izdomāt, kā pareizāk un labāk pastāstīt citiem par savām mājdzīvnieku rotaļlietām. Kādu vakaru, kad viņi kopā ar vectēvu pabeiguši āra darbus un dzer tēju, Māra izstāsta vectēvam par izveidoto SMU. "Vectēv, kā tu domā – kā mums vislabāk citiem pastāstīt par jaunajām rotaļlietām? Klasesbiedriem Andrim un Matīsam tās šķiet dzīvniekiem ļoti piemērotas, un viņi domā, ka mēs tās varētu pārdot."


"Uzzīmējiet reklāmu! Noteikti uzsveriet savu produktu labās īpašības un to, ka citi tādas neizgatavo! Tas rosinās pircējus iegādāties jūsu produktus," ieteica vectēvs.

"Varbūt mēs varēsim savu reklāmu uzzīmēt uz skolas autobusa un rādīt televīzijā?" ieinteresēti pajautāja Ansis.

Vectēvs, plati smaidot, paskaidroja: "Tas jau būtu skaisti, bet tomēr nebūs iespējams. Reklāmas izvieto dažādās vietās, piemēram, radio, televīzijā, kinoteātros pirms filmu seansiem, laikrakstos un žurnālos, internetā, kā arī publiskās vietās – uz transportlīdzekļiem, stendiem, veikalu skatlogos. Tomēr par reklāmas izvietošanu dažādās vietās jāmaksā, un izmaksas ir ļoti atšķirīgas."

"Es jums ieteiktu savas uzzīmēto reklāmu novietot skolā, ja to atļauj skolas direktors. Es arī labprāt iesaistītos šo jauko produktu reklamēšanā – varu tos popularizēt savā Instagram un Facebook kontā. Man ir daudz sekotāju," sarunā iesaistījās dvīņu mamma.

Pēkšņi Māra priecīgi piebilda: "Atcerējos! Skolā ir savs radiotīkls. Mēs taču varam ierunāt reklāmu, vai ne, Ansi? Džipiņš un Puncis arī varētu piedalīties."

"Tomēr atcerieties, ka vislabākie sava produkta pārdevēji esat jūs paši. Pārdodot produktus tieši pircējam, jums jāspēj pārliecināt pircēju par savu produktu noderīgumu," piebilda vectēvs. Pēc sarunas dvīņi devās zīmēt reklāmu.

Mūsdienās pircējus iepazīstināt ar sava uzņēmuma produktu var, izmantojot dažādus paņēmienus.

 

Pārbaudi sevi!

3.1.. uzdevums


Vai zināji?
Foto: Bratislavas Tirdzniecības muzejs

 

 

Vārds reklāma radies no latīņu valodas vārda reclamare, kas nozīmē – skaļi saukt, kliegt.

Reklāmās bieži produktus reklamē bērni. Smaidoša un laimīga bērna seja redzama ne tikai bērniem domātu preču reklāmās, bet arī uz ikdienas preču iepakojumiem, piemēram, uz ziepju, margarīna, kurpju krēma kastītēm. Šo produktu pircējas parasti ir sievietes, tāpēc ražotāji un tirgotāji vēlas piesaistīt viņu uzmanību ar līksmu bērnu attēliem.



Stāsta turpinājums 

Māra un Ansis ir uzzīmējuši sava uzņēmuma reklāmu. Dvīņi uz plakāta attēlojuši suni Džipiņu un runci Punci, kuri priecīgi rotaļājas ar viņu SMU izgatavotajām rotaļlietām mājdzīvniekiem.

Māra pirmā uzdrošinājās pajautāt vectēvam: "Kā tev šķiet, vai šāda reklāma piesaistīs pircēju uzmanību?"

"Jā, tā ir taisnība – reklāmai jāspēj radīt un noturēt pircēja interesi par produktu. Manuprāt, redzot šo reklāmu, pircēji skaidri sapratīs, ko jūs vēlaties pārdot, kāpēc šis produkts ir labs un arī, kur to var nopirkt," atbildēja vectēvs.

"Visu informāciju reklāmā nevar ielikt. Es jums ieteiktu vēl izveidot īsu aprakstu par produktu, norādot, no kādām izejvielām tas izgatavots un ka tas nav bīstams dzīvnieka drošībai un veselībai," piebilda dvīņu mamma.

Savukārt Ansis lepni noteica: "Es būšu mūsu uzņēmuma sabiedrisko attiecību speciālists. Es arī iesaku pirmajiem 10 pircējiem piešķirt cenas atlaidi."

"Par atlaidēm tev ir laba ideja, brālīt. Taču pastāsti – ko dara tas sabiedrisko attiecību speciālists?" vaicāja Māra.



Pārbaudi sevi!

3.2. uzdevums

 

Vai zināji?

Dažkārt uzņēmumu mēdz saukt par "vienradzi". Tas nav stāstos izdomātais dzīvnieks ar vienu ragu pierē. Tā sauc jaunu uzņēmumu, kas ļoti strauji attīstās un pāris gadu laikā sasniedz jau miljardu ASV dolāru vērtību.