Kādas ir manas tiesības un pienākumi?

Tiesības un pienākumi

 Patērētāju tiesības

  • Latvijā finanšu pakalpojumu sniedzēju darbību uzrauga Latvijas Banka un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).
  • Latvijas Banka uzrauga banku, krājaizdevu sabiedrību, apdrošināšanas sabiedrību un apdrošināšanas starpnieku, finanšu instrumentu tirgus dalībnieku, privāto pensiju fondu, maksājumu iestāžu un elektroniskās naudas iestāžu darbību.
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs uzrauga nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējus (nebanku aizdevējus, līzinga izsniedzējus u. c.). PTAC rūpējas, lai patērētāju tiesības tiktu aizsargātas arī ārpus finanšu sektora robežām, piemēram, ja kāds tirgotājs veic negodīgu komercpraksi, maldina klientus, tirgo neatbilstošas preces vai pakalpojumus, nepilda līguma nosacījumus.
Vairāk par Latvijas atbildīgo institūciju atbildību sūdzību un strīdu izskatīšanā vari uzzināt sadaļā "Kur vērsties?".

Kas uzrauga finanšu un kapitāla tirgu?

  • Kopš 2023. gada Latvijas Banka uzrauga un regulē finanšu un kapitāla tirgu, nodrošinot tā stabilitāti un attīstību un iedzīvotāju interešu aizsardzību.
  • Latvijas Banka uzrauga banku, krājaizdevu sabiedrību, apdrošināšanas sabiedrību un apdrošināšanas starpnieku, finanšu instrumentu tirgus dalībnieku, privāto pensiju fondu, maksājumu iestāžu un elektroniskās naudas iestāžu darbību. 
  • Kopumā Latvijas Banka uzrauga aptuveni 300 finanšu sektora dalībnieku.
  • Latvijas Banka informē sabiedrību par finanšu sektora un kapitāla tirgus darbības rezultātiem un aktuālajām tendencēm, informē par aktualitātēm saistībā ar finanšu uzņēmumu darbību. Uzzini vairāk www.bank.lv.
Taču, kā minēts iepriekš, e-banku aizdevējus, līzinga izsniedzējus, kā arī parādu piedziņas uzņēmumus licencē un uzrauga PTAC

 Klientu pienākumi

Lai atbildīgi pārvaldītu savas finanses un izvairītos no nepatīkamām situācijām, kas var rasties, saņemot finanšu pakalpojumus, iesakām ievērot vairākus noteikumus.

  • Vienmēr rūpīgi izlasi līgumus un pakalpojumu lietošanas noteikumus, kurus paraksti un kuriem piekrīti, vienojoties ar tirgotāju vai pakalpojumu sniedzēju. 
  • Nekad neparaksti līgumu, kuru pilnībā neizproti. Ja tev rodas jautājumi, nebaidies jautāt un precizēt! Parakstot līgumu, tu uzņemies atbildību par tajā ietverto punktu izpildi, tāpēc ir būtiski izprast noteikumus, pirms tiem piekrīti. 
  • Ja līgumā ir atsauces uz citiem dokumentiem, kuru prasības būs jāievēro tā ietvaros, noteikti tos izlasi un pārliecinies, ka izproti tos pilnībā. 
  • Pirms sāc sadarbību ar uzņēmumu, kuram uzticēsi savus finanšu līdzekļus, pārliecinies, ka tam ir atbilstoša darbības atļauja. To vari pārbaudīt PTAC tīmekļvietnē un Latvijas Bankas tīmekļvietnē. 
  • Saglabā svarīgākos finanšu dokumentus, līgumus un čekus par pirkumiem, kuriem ir garantija
  • Seko līdzi bankas konta izrakstam un kontrolē savu naudas plūsmu. Lai novērstu iespējamību, ka tavi naudas līdzekļi tiek izkrāpti, rūpīgi pārbaudi tos maksājumus, kuri atšķiras no taviem ierastajiem maksājumiem. 
  • Seko līdzi pakalpojumu sniedzēja paziņojumiem e-pastā, internetbankā, tīmekļvietnē. Neizlasīti paziņojumi var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus nākotnē. 
  • Pievērs uzmanību bankas un citu pakalpojumu sniedzēju cenrādim, lai zinātu, cik jāmaksā par pakalpojumiem, un lai vari pieņemt apzinātu lēmumu par to, kurus no tiem izmantot. 
  • Laikus sagādā visus dokumentus, ko paredz līgums ar pakalpojumu sniedzēju (piemēram, atjauninātu īpašuma apdrošināšanas polisi, izziņu par atalgojumu), lai nodrošinātu visu līguma prasību izpildi. 
  • Pretenzijas un sūdzības pakalpojuma sniedzējam iesniedz tādā veidā, lai tavs iesniegums tiktu reģistrēts pakalpojumu sniedzēja lietvedības vai informācijas sistēmā un vajadzības gadījumā vari uz to atsaukties. 
  • Ja nepieciešams, vērsies pēc padoma uzraugošajās institūcijās. Kurās? Uzzini sadaļā "Kur vērsties?".
Ja izveidosi šādus ieradumus, būs mazāk pārpratumu. Tev nebūs jādusmojas par to, ka pakalpojuma komisijas maksas ir palielinātas, bet jau sākotnēji izvērtēsi, kur tās ir zemākas, un dosies pie izvēlētā pakalpojumu sniedzēja.
Laikus pamanīsi, ja notikusi kāda kļūda – piemēram, nepareizi sarēķināti procenti, dubultā noņemta vai rezervēta nauda, noticis pārskaitījums uz nepareizu kontu, veikts nepareizs ieraksts Kredītu reģistrā, – un varēsi pamatoti un laikus vērsties pie pakalpojumu sniedzēja.