No kā "pārtiek" uzņēmums?

Ienākumi, izdevumi, peļņa

Tu uzzināsi:

kā veidojas uzņēmuma peļņa.


Kā tev šķiet – kas ir uzņēmuma peļņa? Vai tas ir kaut kas, kas "aug kokos", vai tā rodas pati?


Lai uzņēmums varētu darboties, tam nepieciešami ieņēmumi, piemēram, krustmātes Beātes uzņēmumā ražotajām mēbelēm nepieciešami pircēji, kas par noteikto cenu būs gatavi iegādāties preci un samaksāt. Visu pircēju samaksātā nauda būs uzņēmuma ieņēmumi.

Ieņēmumi — naudas summa, ko uzņēmums iegūst, pārdodot saražotās preces vai pakalpojumus.


Uzņēmuma izdevumus, piemēram, krustmātes Beātes uzņēmumā, veidos mēbelēm nepieciešamo kokmateriālu, skrūvju un citu materiālu izmaksas, iekārtu iegāde, darba algas, telpu īre, reklāmas pasākumi un citi izdevumi, kas radīsies uzņēmuma darbības laikā.

Izdevumi — naudas summa, kas aizplūst no uzņēmuma, maksājot rēķinus un iegādājoties nepieciešamos izejmateriālus uzņēmuma darbības nodrošināšanai.


No ieņēmumos gūtās naudas atņemot iztērēto naudu, uzņēmējs var aprēķināt, cik liela ir uzņēmuma peļņa. Ja uzņēmuma ieņēmumi ir lielāki nekā izdevumi, uzņēmumam ir peļņa, ko var izmantot, lai attīstītos.

Peļņa — uzņēmuma ieņēmumu un izdevumu starpība.




Ja uzņēmuma ieņēmumi ir mazāki nekā izdevumi, uzņēmējam ir zaudējumi.


Pārbaudi sevi!

3.1. uzdevums 


Pārbaudi sevi!

3.2. uzdevums 

Pārbaudi sevi!

3.3. uzdevums 


Pārbaudi sevi!

3.4. uzdevums 

Peļņa ir rādītājs, kas uzņēmējam norāda, vai viņa darbības virziens ir pareizs.

Zaudējumi ir signāls tam, ka pircējs nesaņem to, ko vēlas. Tas nozīmē, ka uzņēmējam savā darbībā kaut kas jāmaina.

Peļņas gadījumā uzņēmējam jādomā arī par to, kā attīstīt uzņēmumu, jo mainās gan tehnoloģijas, gan pircēju vēlmes un vajadzības.
Piemēram, pirms datora izgudrošanas ļoti pieprasītas bija rakstāmmašīnas, bet tagad tās tiek izmantotas reti.