Kas liecina par īsziņām no krāpniekiem?

Krāpnieciskās īsziņas (smishing)

Krāpnieciskas īsziņas (smishing)  — krāpniecības veids, izmantojot mobilo saziņu (SMS), lai iegūtu upura personas un bankas datus. 



Kā tas notiek?

Saņemta informatīva īsziņa
Tiek saņemtas dažāda satura īsziņas, kas mudina atvērt ļaunprātīgas saites, izpaust personisko informāciju un apstiprināt darījumu ar internetbankas pieejas vai norēķinu karšu datiem. Bieži tiek izmantotas masveida īsziņu kampaņas.

Dubultais gājiens lielākai ticamībai – ne tikai īsziņa, bet uzreiz arī zvans
Saņēmējam nereaģējot uz īsziņu, bieži zvana cilvēki, kas uzdodas par konsultantiem no apkalpošanas centra, aicinot īsziņu atvērt un apstiprināt norādītās darbības.

Ceļš uz viltus platformām un tīmekļa vietnēm
Atverot krāpnieka atsūtīto tiešsaistes adresi, lai veiktu apstiprinājumu par pakalpojumu, tā ved uz tīmekļvietni, kas izskatās identiska īstajai bankas tīmekļvietnei. Ievadot prasītos datus, tu sniedz savu informāciju krāpniekiem.

Kāds ir krāpnieka mērķis?

  • Iegūt tavus bankas kartes datus.
  • Saņemt piekļuvi bankas kontam (lietotāja ID, PIN kodus, konta numuru).
  • Izkrāpt tavus naudas līdzekļus.
  • Izmantot iegūto informāciju ļaunprātīgiem mērķiem.

Kā sevi pasargāt?

  • Saņemot neparastu īsziņu, never to vaļā un nepārsūti citiem. 
  • Nekad nedalies ar saviem bankas datiem, nenosauc un neievadi tos (lietotāja ID, PIN kodus, konta numuru, kartes datus), ja svešinieks aicina to darīt.
  • Neļauj citām personām instalēt programmas savā datorā, kā arī neveic failu lejupielādi. 
  • Ja māc šaubas, ka īsziņa varētu būt adresēta tev, sazinies ar pakalpojuma sniedzēju, izmantojot publiski pieejamo tālruņa numuru, lai precizētu neskaidro informāciju. 
  • Izdzēs šādus ziņojumus un neatbildi uz tiem.
  • Ja esi kļuvis par krāpšanas upuri, nekavējoties sazinies ar banku un ziņo policijai.
  • Sargā sevi un tuviniekus! Neatklāj savu personīgo finanšu informāciju!

Piemērs!

Saņemta īsziņa no Zemgales apgabaltiesas par uzsāktu tiesas procesu


Kam pievērst uzmanību šajā piemērā: 

  • satura kļūdas (lielie, mazie burti, garumzīmes); 

  • tiešsaistes adresē ir vairākas krāpšanas pazīmes, viena no tām: htttps:// - (droša būtu: https://)

  • tiesa nesūtīs īsziņu par tiesas procesu.  


Kā rīkoties?

  • Ja tev ir šaubas, sazinies ar tiesu pa Latvijas tiesu portālā publiski pieejamo tālruņa numuru un precizē neskaidro informāciju. 

  • Neatver tiešsaistes adresi. Neatbildi uz īsziņu, izdzēs to.


Piemērs!

Saņemta īsziņa no Latvijas Pasta par muitas nodokļa piemērošanu sūtījumam. 

Avots: Latvijas Pasts

Kam pievērst uzmanību šajā piemērā: 

  • īsziņa sūtīta no ārvalstu numura; 
  • tiešsaistes adresē ir krāpšanas pazīmes;
  • satura kļūdas.

Kā rīkoties?

  • Ja tev ir šaubas, sazinies ar Latvijas Pastu pa publiski pieejamo tālruņa numuru un precizē neskaidro informāciju.
  • Neatver tiešsaistes adresi;
  • Neatbildi uz īsziņu, izdzēs to.

Piemērs!

Saņemta īsziņa no kurjera par sūtījuma piegādes adreses precizēšanu

Kam pievērst uzmanību šajā piemērā: 

  • satura kļūdas (lielie, mazie burti, garumzīmes); 

  • tiešsaistes adresē ir vairākas krāpšanas pazīmes, viena no tām: htttps:// - (droša būtu: https://). 


Kā rīkoties? 

  • Ja tev ir šaubas, sazināties ar Latvijas Pastu izmantojot publiski pieejamo tālruņa numuru, un precizē neskaidro informāciju par pasta sūtījumu. 

  • Neatver tiešsaisti. 

  • Neatbildi uz īsziņu, izdzēs to.


Piemērs!

Saņemta īsziņa no Valsts ieņēmumu dienesta par nodokļu atvieglojumiem. 

Avots: Valsts ieņēmumu dienests

 

Kam pievērst uzmanību šajā piemērā:


Kā rīkoties?

  • Ja tev ir šaubas, sazinies ar Valsts ieņēmumu dienestu pa publiski pieejamo tālruņa numuru un precizē neskaidro informāciju.

  • Neatver tiešsaistes adresi.

  • Neatbildi uz īsziņu, izdzēs to.


 Noskaties video! 



Vai šis saturs bija noderīgs?

Jūsu atsauksmes palīdzēs mums uzlabot šo vietni.

Lūdzu, uzraksti, ko vēlējies uzzināt, taču neatradi!