Vai uzņēmēji ir "slepenie aģenti"?

Uzņēmējs

Tu uzzināsi:

kas ir uzņēmējs un kas ir raksturīgi uzņēmējam.



Konkurss "Mana vārdnīciņa" laureātu darbi


Ikviens Latvijā zina, ka uzņēmums "Laima" ražo konfektes un šokolādi.
Vai tu zināji, ka uzņēmums "Laima" ir vecāks par Latvijas valsti?


Pārbaudi sevi!

1.1. uzdevums 

Padomā!

Vai vari nosaukt arī citus saldumu ražotājus Latvijā?


Matīsa tētis ir algots darbinieks galdniecības uzņēmumā, kurā ražo mēbeles. Uzņēmums pieder Matīsa klasesbiedra Andra krustmātei Beātei. Viņa ir uzņēmēja.

Matīsa tētim ir hobijs – brīvajā laikā viņš draugiem un radiem izgatavo īpašas dāvanas, piemēram, dekorētas kastes mantu glabāšanai, dekoratīvus statīvus izcīnīto medaļu izvietošanai. Tētis labprāt uzklausa citu viedokļus par viņa izgatavotajām lietām, jo nākotnē arī viņš vēlas kļūt par uzņēmēju.


 

 

Uzņēmējs — persona, kura ieveidojusi savu uzņēmumu.


Pārbaudi sevi!

1.2. uzdevums 

Cilvēks var darīt darbu un par to saņemt darba algu. Cilvēks var arī radīt darbavietas citiem un maksāt viņiem algu par padarīto darbu. Tādā gadījumā viņš ir uzņēmējs. Uzņēmēja atalgojums par ieguldīto darbu ir peļņa.

 

Padomā!

Vai uzņēmējs ir profesija? Kurš var kļūt par uzņēmēju?



Uzņēmējs nav profesija. Par uzņēmējiem var kļūt dažādu profesiju pārstāvji.

Uzņēmumi ražo preces vai piedāvā pakalpojumus , kas apmierina dažādas pircēju vajadzības. Uzņēmēja mērķis ir gūt peļņu. Peļņa būs tikai tad, ja uzņēmumā ražos un pārdos pircējiem vajadzīgas, mūsdienīgas un inovatīvas preces un pakalpojumus.

Uzņēmējam ir ideja un iniciatīva (vēlme) šo ideju īstenot.

Uzņēmējam jāprot arī: 

  • īstenot savas idejas un pārliecināt par tām citus;
  • patstāvīgi domāt un pieņemt lēmumus;
  • nebaidīties no grūtiem uzdevumiem un pārmaiņām;
  • saskatīt arvien jaunas iespējas.

Ir uzņēmēji, kuru vadītie uzņēmumi rada pilnīgi jaunas, vēl neredzētas preces vai pakalpojumus. Šādus uzņēmējus mēdz dēvēt arī par novatoriem.

Interesanti!

Lielisks uzņēmēju novatoru piemērs ir Lerijs Peidžs (Larry Page) un Sergejs Brins (Sergey Brin) Amerikas Savienotajās Valstīs. Vēl studējot augstskolā, viņi izstrādāja interneta meklētājprogrammu, kas ļautu lietotājiem tīmeklī (internetā) meklēt dažādas vietnes, kuru skaits strauji palielinājās. Abi novatori izveidoja uzņēmumu Google. Tas savu nosaukumu ieguva no nepareizi izrunāta vārda "gugols", ar ko apzīmē skaitli 10100 (1 ar 100 nullēm).

1998. gadā Lerijs un Sergejs no kāda investora saņēma 100 000 ASV dolāru čeku un par šo naudu varēja attīstīt uzņēmumu. 2019. gadā uzņēmuma ieņēmumi bija 160.74 miljardi ASV dolāru.


Latvijā pēc Ekonomikas ministrijas datiem pašlaik katrs trešais uzņēmums ir novators. Ļoti pazīstami uzņēmumi ir, piemēram, SIA "AERODIUM", kas piedāvā pakalpojumu vertikālā vēja tunelī gluži kā brīvajā kritienā planēt gaisā, un AS "MADARA Cosmetics", kas ražo pilnīgi dabisku un ekoloģisku kosmētiku.



Tomēr ne visi uzņēmēji rada kaut ko pilnīgi jaunu. Daudzi uzņēmēji nodrošina pircējus un klientus ar jau zināmām precēm un pakalpojumiem vietās, kur to trūkst. Piemēram, pilsētā nav kinoteātra, bet ir daudz filmu mīļotāju – tā ir iespēja atvērt jaunu kinoteātri. Tas piesaistīs patērētājus – kino apmeklētājus, kuri būs gatavi par šo pakalpojumu maksāt naudu.

Padomā!

Kādu tev nepieciešamo pakalpojumu un preču trūkumu tu jūti vietā, kur tu dzīvo?


Lai gan dažkārt šķiet, ka kāds uzņēmums ir mazs, tas noteikti ir nozīmīgs vietējai sabiedrībai un valstij. Ieguvēji ir gan uzņēmējs, gan patērētāji. Kopumā tiek veicināts visu iedzīvotāju turīgums. 


Uzņēmēji veido (rada) jaunas darbavietas. Darbiniekiem ir iespēja palielināt savus ienākumus un paaugstināt savu labklājību.

Uzņēmējiem, tāpat kā ikvienam no mums, piemīt dažādas zināšanas, prasmes un rakstura īpašības. Taču, lai gūtu panākumus, noteiktas prasmes nepieciešams īpaši attīstīt.


Pārbaudi sevi!

1.3. uzdevums